Elementy programowania komputerów

Przybliżona treść zajęć

    I. Java

        # historia
        # podstawowe cechy języka Java
        # wirtualna maszyna Javy
        # biblioteki standardowe

    Składnia języka

        # pierwszy program w Javie;
        # kompilacja (javac) i uruchamianie (java) programów
        # typy pierwotne i referencyjne
        # zmienne i stałe
        # literały
        # tworzenie obiektów i ich usuwanie
        # operatory, wyrażenia i instrukcje sterujące
        # napisy (String)
        # tablice
        # wejście/wyjście
        # parametry wywołania programu

    Klasy i obiekty

        # definiowanie klas
        # składowe klas (pola, metody, klasy)
        # inicjalizacja pól instancyjnych
        # konstruktory, konstruktor domyślny
        # wywoływanie konstruktorów (this)
        # this
        # operator new
        # dostęp do składowych (public, private, protected; pakiet)
        # przeciążanie konstruktorów i metod
        # składowe statyczne (static)
        # pola statyczne i ich inicjalizacja
        # własności metod statycznych
        # metoda main()

    Pakiety

        # definiowanie pakietów
        # importowanie pakietów, klas i składowych statycznych
        # parametr -classpath
        # pakiety standardowe

    Dziedziczenie

        # deklaracja dziedziczenia
        # inicjalizacja obiektu i konstruktory w klasie pochodnej
        # inicjalizacja części odziedziczonej (konstrukcja super)
        # dodawanie nowych pól i metod
        # przesłanianie pól
        # nadpisywanie metod
        # upublicznianie składowych
        # wywoływanie starych metod z nadklasy (konstrukcja super)
        # rzutowanie i operator instanceof.

    Polimorfizm

        # referencje do obiektów
        # polimorficzne wywoływanie metod
        # klasy i metody abstrakcyjne (abstract)
        # klasy i metody finalne (final)
        # hierarchia dziedziczenia i klasa Object
        # opakowania
        # klonowanie obiektów

    Interfejsy

        # definiowanie interfejsów
        # domyślne modyfikatory pól i metod w interfejsach
        # rozszerzanie interfejsów
        # zastosowania interfejsów
        # adaptery
        # fabrykowanie obiektów na podstawie interfejsu.

    Interfejsy i klasy zagnieżdżone

        # statyczne typy zagnieżdżone
        # klasy wewnętrzne
        # lokalne klasy wewnętrzne
        # anonimowe klasy wewnętrzne
        # dziedziczenie typów
        # klasy wewnętrzne w interfejsach.

    Operatory i wyrażenia

        # konwersja typów
        # operatory arytmetyczne
        # operatory inkrementacji i dekrementacji
        # operatory relacyjne i warunkwe
        # operatory bitowe
        # operator ?:
        # operatory przypisania
        # priorytety

    Przepływ sterowania

        # instrukcje i bloki
        # instrukcja if-else
        # instrukcja switch
        # pętle while i do-while
        # pętla for
        # etykiety
        # break, continue
        # return
        

     II. Fortran
   
        # patrz wyżej; podobny schemat

    
     III. Podstawy metod obliczeniowych i ćwiczenia

        # reprezentacje liczb całkowitych
        # reprezentacje liczb zmiennopozycyjnych
        # standard IEEE754
        # błędy obliczeń numerycznych
        # pochodne
        # całkowanie
        # metody znajdowania pierwiastków funkcji 
        # metody interpolacji danych
        # macierze
        # rozwiązywanie układów równań liniowych
        # równania różniczkowe (metody jawne i niejawne)
        # metoda Rungego-Kutty2 i 4-go rzędu


     IV. Obliczenia symboliczne

        # chrakterystyka obliczeń symbolicznych
        # form
        # maxima
        # inne: Maple, Mathematica