Elementy programowania komputerów
Przybliżona treść zajęć
I. Java
# historia
# podstawowe cechy języka Java
# wirtualna maszyna Javy
# biblioteki standardowe
Składnia języka
# pierwszy program w Javie;
# kompilacja (javac) i uruchamianie (java) programów
# typy pierwotne i referencyjne
# zmienne i stałe
# literały
# tworzenie obiektów i ich usuwanie
# operatory, wyrażenia i instrukcje sterujące
# napisy (String)
# tablice
# wejście/wyjście
# parametry wywołania programu
Klasy i obiekty
# definiowanie klas
# składowe klas (pola, metody, klasy)
# inicjalizacja pól instancyjnych
# konstruktory, konstruktor domyślny
# wywoływanie konstruktorów (this)
# this
# operator new
# dostęp do składowych (public, private, protected; pakiet)
# przeciążanie konstruktorów i metod
# składowe statyczne (static)
# pola statyczne i ich inicjalizacja
# własności metod statycznych
# metoda main()
Pakiety
# definiowanie pakietów
# importowanie pakietów, klas i składowych statycznych
# parametr -classpath
# pakiety standardowe
Dziedziczenie
# deklaracja dziedziczenia
# inicjalizacja obiektu i konstruktory w klasie pochodnej
# inicjalizacja części odziedziczonej (konstrukcja super)
# dodawanie nowych pól i metod
# przesłanianie pól
# nadpisywanie metod
# upublicznianie składowych
# wywoływanie starych metod z nadklasy (konstrukcja super)
# rzutowanie i operator instanceof.
Polimorfizm
# referencje do obiektów
# polimorficzne wywoływanie metod
# klasy i metody abstrakcyjne (abstract)
# klasy i metody finalne (final)
# hierarchia dziedziczenia i klasa Object
# opakowania
# klonowanie obiektów
Interfejsy
# definiowanie interfejsów
# domyślne modyfikatory pól i metod w interfejsach
# rozszerzanie interfejsów
# zastosowania interfejsów
# adaptery
# fabrykowanie obiektów na podstawie interfejsu.
Interfejsy i klasy zagnieżdżone
# statyczne typy zagnieżdżone
# klasy wewnętrzne
# lokalne klasy wewnętrzne
# anonimowe klasy wewnętrzne
# dziedziczenie typów
# klasy wewnętrzne w interfejsach.
Operatory i wyrażenia
# konwersja typów
# operatory arytmetyczne
# operatory inkrementacji i dekrementacji
# operatory relacyjne i warunkwe
# operatory bitowe
# operator ?:
# operatory przypisania
# priorytety
Przepływ sterowania
# instrukcje i bloki
# instrukcja if-else
# instrukcja switch
# pętle while i do-while
# pętla for
# etykiety
# break, continue
# return
II. Fortran
# patrz wyżej; podobny schemat
III. Podstawy metod obliczeniowych i ćwiczenia
# reprezentacje liczb całkowitych
# reprezentacje liczb zmiennopozycyjnych
# standard IEEE754
# błędy obliczeń numerycznych
# pochodne
# całkowanie
# metody znajdowania pierwiastków funkcji
# metody interpolacji danych
# macierze
# rozwiązywanie układów równań liniowych
# równania różniczkowe (metody jawne i niejawne)
# metoda Rungego-Kutty2 i 4-go rzędu
IV. Obliczenia symboliczne
# chrakterystyka obliczeń symbolicznych
# form
# maxima
# inne: Maple, Mathematica
Date: 18.03.2015; Time: 19:48

