Elementy programowania komputerów
Przybliżona treść zajęć
I. Java # historia # podstawowe cechy języka Java # wirtualna maszyna Javy # biblioteki standardowe Składnia języka # pierwszy program w Javie; # kompilacja (javac) i uruchamianie (java) programów # typy pierwotne i referencyjne # zmienne i stałe # literały # tworzenie obiektów i ich usuwanie # operatory, wyrażenia i instrukcje sterujące # napisy (String) # tablice # wejście/wyjście # parametry wywołania programu Klasy i obiekty # definiowanie klas # składowe klas (pola, metody, klasy) # inicjalizacja pól instancyjnych # konstruktory, konstruktor domyślny # wywoływanie konstruktorów (this) # this # operator new # dostęp do składowych (public, private, protected; pakiet) # przeciążanie konstruktorów i metod # składowe statyczne (static) # pola statyczne i ich inicjalizacja # własności metod statycznych # metoda main() Pakiety # definiowanie pakietów # importowanie pakietów, klas i składowych statycznych # parametr -classpath # pakiety standardowe Dziedziczenie # deklaracja dziedziczenia # inicjalizacja obiektu i konstruktory w klasie pochodnej # inicjalizacja części odziedziczonej (konstrukcja super) # dodawanie nowych pól i metod # przesłanianie pól # nadpisywanie metod # upublicznianie składowych # wywoływanie starych metod z nadklasy (konstrukcja super) # rzutowanie i operator instanceof. Polimorfizm # referencje do obiektów # polimorficzne wywoływanie metod # klasy i metody abstrakcyjne (abstract) # klasy i metody finalne (final) # hierarchia dziedziczenia i klasa Object # opakowania # klonowanie obiektów Interfejsy # definiowanie interfejsów # domyślne modyfikatory pól i metod w interfejsach # rozszerzanie interfejsów # zastosowania interfejsów # adaptery # fabrykowanie obiektów na podstawie interfejsu. Interfejsy i klasy zagnieżdżone # statyczne typy zagnieżdżone # klasy wewnętrzne # lokalne klasy wewnętrzne # anonimowe klasy wewnętrzne # dziedziczenie typów # klasy wewnętrzne w interfejsach. Operatory i wyrażenia # konwersja typów # operatory arytmetyczne # operatory inkrementacji i dekrementacji # operatory relacyjne i warunkwe # operatory bitowe # operator ?: # operatory przypisania # priorytety Przepływ sterowania # instrukcje i bloki # instrukcja if-else # instrukcja switch # pętle while i do-while # pętla for # etykiety # break, continue # return II. Fortran # patrz wyżej; podobny schemat III. Podstawy metod obliczeniowych i ćwiczenia # reprezentacje liczb całkowitych # reprezentacje liczb zmiennopozycyjnych # standard IEEE754 # błędy obliczeń numerycznych # pochodne # całkowanie # metody znajdowania pierwiastków funkcji # metody interpolacji danych # macierze # rozwiązywanie układów równań liniowych # równania różniczkowe (metody jawne i niejawne) # metoda Rungego-Kutty2 i 4-go rzędu IV. Obliczenia symboliczne # chrakterystyka obliczeń symbolicznych # form # maxima # inne: Maple, Mathematica
Date: 18.03.2015; Time: 19:48