Przykład: REGULA FALSI
Literatura: Schneider, Weingart, Perlman, Programming ..., Wiley, 1982.
Zajmiemy się teraz problemem znajdowania miejsc zerowych jakiejś funkcji f(x). Jest to bardzo stary i ważny problem matematyczny. Miejsce zerowe funkcji f(x) albo pierwiastek równania f(x)=0, to taki punkt x* w którym f(x*) jest zerem. Przykładem funkcji f(x) może być chociażby sin3(x)−x2.Pierwiastek = xxxxx.xxxx z dokładnością 0.xxxx |
START przeczytaj x1, x2 takie, że leżą one po obu bokach pierwiastka przeczytaj dokładność epsilon ustaw wskaźnik znaleziony-pierwiastek na 'nie' dopóki nie znaleziony-pierwiastek, dopóty wykonuj wyznacz x3 metodą sekcji jeśli x1 i x 3 są po jednej stronie pierwiastka to wstaw do x1 wartość x3 w innym wypadku wstaw do x2 wartość x3 sprawdź dokładność jeśli dokładność < epsilon to wstaw do znaleziony-pierwiastek 'tak' koniec pętli "podczas gdy" wypisz odpowiedź STOPOgólne sformułowanie, które tu zaprezentowaliśmy jest dość proste. Nie jest jednak precyzyjne. Spróbujmy się zastanowić nad tym co należy udokładnić. 1. Skąd dostaniemy wartości początkowe x1, x2 leżące po bokach pierwiastka? Najprostsza metoda ich otrzymania: od użytkownika programu (nie zawsze dobra). Program sprawdzi tylko czy są one dobre, tzn. czy leżą po przeciwnych stronach; sprawdzanie polega na zbadaniu znaków funkcji f w tych punktach (najlepiej jest zbadać znak iloczynu!). Oto poprawka
wstaw 'nie' do dobre-dane dopóki nie (dobre-dane) wykonuj jeśli x1 i x2 leżą po obu bokach pierwiastka to wstaw 'tak' do dobre-dane w przeciwnym wypadku wypisz 'podana wartość x1 i x2 są złe' wypisz 'próbuj jeszcze raz' koniec pętli "d-d"Chcemy też by program dało się zatrzymać gdy użytkownik nie ma już pomysłów na następną pare danych liczbowych między którymi znajduje się domniemany pierwiastek. Niech więc np. podanie dwu zerowych wartości: 0, 0 zatrzyma program.
wstaw 'nie' do dobre-dane wstaw 'nie' do rezygnuje dopóki nie(dobre-dane), dopóty wykonuj wczytaj x1, x2 jeśli x1 i x2 są zerami to wstaw 'tak' do rezygnuje w przeciwnym razie jeśli x1, x2 leżą po przeciwnych stronach pierwiastka to wstaw 'tak' do dobre-dane w przeciwnym wypadku wypisz 'podana wartość x1 i x2 są złe' wypisz 'próbuj jeszcze raz' koniec pętli "d-d"d-d oznacza tutaj w skrócie "dopóki-dopóty". Wartość x3 znajdujemy ze wzoru
|
wylicz f(x1) wylicz f(x2) wstaw (x2 * f(x1) - x1 * f(x2)) / (f(x1) - f(x2)) do x3Dalej zauważmy, że proces sprawdzania czy punkty x1 i x3 lub x2 i x3 leżą po tej samej stronie pierwiastka polega na sprawdzeniu znaków i odrzuceniu punktu, który ma taki sam znak jak x3. Zapiszemy więc:
jeśli (f(x1)<0 i f(x3)<0) lub (f(x1)>0 i f(x3)>0) to wstaw x3 do x1 w przeciwnym razie wstaw x3 za x2Musimy jeszcze zabezpieczyć się przed sytuacją gdy zadana dokładność okaże się za mała, tzn. ϵ będzie tak małe, że program będzie pracować bez skutku, tzn. nie osiągnie tej dokładności, będzie ciągle powtarzał pętlę "dopóki-dopóty". Policzymy w tym celu liczbę przebiegów pętli i zatrzymamy ją gdy liczba ta przekroczy zadaną z góry wartość, która nazwiemy ;licznik.
wstaw 0 do licznik dopóki nie (znaleziony-pierwiastek) i (licznik < MaksIter), dopóty wykonuj ... ... zwiększ licznik o 1 koniec pętli "d-d"Zbierzemy teraz wszystkie kawałki algorytmu. Tak, mniej więcej, wygląda cały poprawiony algorytm poszukiwania pierwiastków. Wciąż nie jest on doskonały. Ciągle brakuje mu wielu różnych funkcji (możliwości), ale jak różny jest on od algorytmu wyjściowego! Poprawiliśmy go i ulepszyli w porównaniu z początkowym.
wstaw 'nie' do dobre-dane wstaw 'nie' do rezygnuje dopóki nie(dobre-dane), dopóty wykonuj wczytaj x1, x2 jeśli x1 i x2 są zerami to wstaw 'tak' do rezygnuje w przeciwnym razie jeśli x1, x2 leżą po przeciwnych stronach pierwiastka to wstaw 'tak' do dobre-dane w przeciwnym wypadku wypisz 'podana wartość x1 i x2 są złe' wypisz 'próbuj jeszcze raz' koniec pętli "d-d" wstaw 0 do licznik dopóki nie (znaleziony-pierwiastek) i (licznik < MaksLIter), dopóty wykonuj wylicz f(x1) wylicz f(x2) wstaw (x2 * f(x1) - x1 * f(x2)) / (f(x1) - f(x2)) do x3 wyznacz x3 metodą sekcji jeśli (f(x1)<0 i f(x3)<0) lub (f(x1)>0 i f(x3)>0) to wstaw x3 do x1 w przeciwnym razie wstaw x3 do x2 sprawdź dokładność: jeśli dokładność < epsilon to wstaw do znaleziony-pierwiastek 'tak' zwiększ licznik o 1 koniec pętli "d-d" wypisz 'Znaleziono pierwiastek x=', wypisz x3 STOPUwagi.
Dla skrócenia zapisu można było używac np. konstrukcji a − > b lub b:=a zamiast opisu "wstaw a do b". Podobnie, można używać skrótów P (prawda) lub T (true) zamiast 'tak' oraz F (fałsz lub false). Słowa true i false są slowami zarezerwowanymi w języku Pascal (w Fortran są to .true. i .false.. A teraz kolej na sam program napisany w Pascalu. Tak naprawdę wystarczy przepisać powyższy algorytm prawie dosłownie w języku Pascal (lub Turbo Pascal).
program regula_falsi; (* Program ma za zadanie znalezc pierwiastki rownania f(x)=0 zadanego przez uzytkownika przy zadanej dokladnosci obliczen epsilon *) function f(x: real): real; begin f:=x*x-10.0 end; const MaksIter = 100; var licznik: integer; (* licznik iteracji *) epsilon: real; (* wzgledna dokladnosc *) rezygnuje: boolean; (* wskazuje czy opuszczamy dany przedzial *) dobre_dane : boolean; (* wskazuje czy dane x1 i x2 sa OK *) znaleziony: boolean; (* wskazuje czy pierwiastek zostal znaleziony *) x1, x2 : real; (* przedzial zawierajacy pierwiastek *) x3 : real; (* nowy punkt znalezziony metoda regula falsi *) begin (* lokalizujemy przedzial w ktorym jest pierwiastek *) dobre_dane:=false; rezygnuje:=false; while not dobre_dane and not rezygnuje do begin writeln('Podaj dwa punkty startowe'); read(x1, x2); if (x1=0.0) and (x2=0.0) then rezygnuje:=true else if ((f(x1)<=0.0) and (f(x2)>=0.0)) or ((f(x1)>=0.0) and (f(x2)<=0.0)) then dobre_dane:=true else begin writeln('Podane liczby nie leza po przeciwnych'); writeln('stronach pierwiastka. Podaj inne.'); writeln('Podaj 0, 0 jesli chcesz zatrzymac program') end end; petli while if rezygnuje then write('Nie znaleziono startowego przedzialu. Stop.') else begin rozwiazanie zadania writeln('Podaj dokladnosc rozwiazania'); read(epsilon); znaleziony:=false; licznik:=0; while not znaleziony and (licznik <= MaksIter) do begin x3:=(x2*f(x1)-x1*f(x2))/(f(x1)-f(x2)); if f(x3)=0.0 then (* znaleziono dokladny pierwiastek *) znaleziony:=true; if ((f(x1)<=0.0) and (f(x3)<=0)) or ((f(x1)>=0.0) and (f(x3)>=0.0)) then x1:=x3 else x2:=x3; licznik:=licznik+1; if (abs(f(x3))<=epsilon) then znaleziony:=true; end; (* petli while *) if znaleziony then writeln('pierwiastek = ',x3, ' z dokladnoscia ',epsilon) else begin writeln('Po wykonaniu maksymalnej liczby iteracji ', MaksIter); writeln('pierwiastka nie udalo sie znalezc') end end end.A oto przykładowe wyniki programu uzupełnionego o dodatkową instrukcje writeln(...):
writeln(x1:6:3,' ',x2:6:3,' ',x3:6:3,' ',licznik+1:2, ' ',abs(f(x3)):8:4,' ',epsilon:10:7);która pozwoliła na prześledzenie wyników obliczeń w każdym kroku.
Podaj dwa punkty startowe 1 15 Podaj dokladnosc rozwiazania .1 WYNIKI: x1 x2 x3 licz f(x3) epsilon 1.000 15.000 1.563 1 7.5586 0.1000000 1.563 15.000 2.019 2 5.9242 0.1000000 2.019 15.000 2.367 3 4.3975 0.1000000 2.367 15.000 2.620 4 3.1347 0.1000000 2.620 15.000 2.798 5 2.1708 0.1000000 2.798 15.000 2.920 6 1.4734 0.1000000 2.920 15.000 3.002 7 0.9864 0.1000000 3.002 15.000 3.057 8 0.6544 0.1000000 3.057 15.000 3.093 9 0.4315 0.1000000 3.093 15.000 3.117 10 0.2834 0.1000000 3.117 15.000 3.133 11 0.1856 0.1000000 3.133 15.000 3.143 12 0.1214 0.1000000 3.143 15.000 3.150 13 0.0793 0.1000000 pierwiastek = 3.1497168133E+00 z dokladnoscia 1.0000000000E-01Program zatrzymał się po wykonaniu 13 iteracji zanim osiągnięta została zadana dokładność 0.1.
Zadanie 1: Metoda bisekcji. Napisać algorytm znajdowania pierwiastka funkcji f(x) zwany metodą bisekcji. Polega on na kolejnym podziale na dwie jednakowe części przedziału (x1, x2), w którym znajduje się pierwiastek i kolejno na przyjęciu, że punkt podziału przybliża pierwiastek równania f(x)=0. Założyć, że dokładność obliczeń ϵ = 1e−6. Narysować schemat N-S algorytmu.
Zadanie 2: Algorytm Newtona. Napisać algorytm rozwiązywania równania f(x)=0 zwany algorytmem Newtona. Algorytm opiera się na rozwinięciu funkcji f(x) w szereg Taylora f(x*)=f(x)+f′(x)(x*−x)+O((x−x*)2), gdzie x* jest domniemanym pierwiastkiem. Na tej podstawie można otrzymać iteracyjny algorytm rozwiązania zadania. Narysować schemat NS algorytmu.
Zadanie 3: Pierwiastki w przedziale. Zmodyfikować wybrany algorytm
rozwiązywania równania f(x)=0 tak, by mógł on sam znaleźć
wszystkie możliwe rozwiązania w zadanym z góry przedziale lub by
wypisał brak rozwiązań jeśli rozwiązania nie istnieją.
File translated from TEX by TTH, version 4.03.
On 16 Oct 2013, 21:50.